Menopauza: dieta, aktywność fizyczna, suplementy

Klimakterium to okres w życiu kobiety, który powszechnie znany jest jako przekwitanie. Wówczas to w organizmie kobiety dochodzi do licznych zmian hormonalnych, które powodują wiele skutków ubocznych. Mogą one mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie oraz ogólną kondycję (zarówno psychiczną, jak i fizyczną) kobiety.

Niezwykle często spotkać się można z nadmiernym tyciem. Wolniejsza przemiana materii oraz wzmożony apetyt potrafią doprowadzić nawet do sporej nadwagi. Dlatego też niezwykle istotnym jest, by w okresie premenopauzalnym, jak i klimakterium zadbać o własną sylwetkę.

Objawy przekwiatania

Pierwszą, najważniejszą objawą przekwitania jest zaburzenie cyklu menstruacyjnego. Nieregularna miesiączka, spóźniający się okres – to zjawiska bardzo często poprzedzające menopauzę (całkowite ustanie miesiączkowania).

Bardzo często, klimakterium objawia się także poprzez huśtawkę nastrojów. Smutek, lęk czy płacz może wręcz przypominać zaburzenia depresyjne. Co więcej, objawy menopauzy bardzo często mogą doprowadzić do depresji. Ponadto, w czasie przekwitania zachodzą zmiany fizyczne. Pojawiające się defekty skórne, nadmierne tycie czy nieprzyjemny zapach skóry to część spośród tego, co spotyka kobiety w tym niezwykle specyficznym czasie.

Dodatkowo, w okresie menopauzalnym spotkać się można ze: zlewnymi potami oraz uderzeniami gorąca. Zmienia się również samopoczucie jednostki.

Jak rozpoznać przekwitanie?

Nie zawsze podczas okresu przekwitania zachodzą wszystkie wyżej wymienione objawy. Czasem ich siła jest na tyle mała, że klimakterium jest po prostu nieodczuwalne. Wówczas warto przeprowadzić badania hormonalne, które dadzą 100% odpowiedź.

Alternatywnym, ale nie gwarantującym pewności rozwiązaniem jest przeprowadzenie testu menopauzalnego (zasada bardzo podobna jak w przypadku testów ciążowych).

Jak łagodzić objawy klimakterium?

Menopauza pojawia się zwykle w wieku 40-50 lat. Zmiany zachodzące w organizmie i ich siła uwarunkowane są w głównej mierze kondycją organizmu. Im lepiej się prowadzimy, tym łagodniejszy przebieg ma menopauza.

Zasada łagodzenia objawów klimakterium jest zatem bardzo prosta: prowadzenie zdrowego trybu życia, tj:

  • zdrowe nawyki żywieniowe
  • regularna aktywność fizyczna
  • brak korzystania z jakichkolwiek używek
  • odpowiednia dawka snu
  • regularność w przeprowadzaniu diety, treningu
  • odpowiednia dawka relaksu

Menopauza – czy dieta wystarczy?

Jeśli bilans odżywczy diety będzie odpowiadał aktywności fizycznej, którą podejmujemy każdego dnia to z całą pewnością zmiana nawyków żywieniowych powinna być wystarczająca, by uniknąć skutku ubocznego w postaci tycia.

Warto jednak wspomnieć, że dodatkowym czynnikiem „zabezpieczającym” będzie dodatkowa aktywność, tj uprawianie sportu, uczęszczanie na siłownię czy też sportowe hobby.

Menopauza – co jeść, by nie przytyć?

Przeglądasz te wszystkie diety i nie wiesz którą wybrać? Nie jesteśmy zdziwieni. W sieci, choć jest mnóstwo różnych jadłospisów, to niewiele z nich tak naprawdę jest zdrowych, zbilansowanych i smacznych jednocześnie. Zazwyczaj, największą popularnością cieszą się diety głodówkowe, które są niezdrowe, diety białkowe, które są niezbilansowe i diety kapuściane, które są niesmaczne (a przynajmniej takie się stają).

Dlatego też, sugerujemy zakup diety u dietetyka. Ułożenie indywidualnego planu żywieniowego uwzględniającego wagę, wiek, preferencje smakowe to koszt zaledwie kilkudziesiesięciu złotych. Według nas za gwarancję poprawności – jak najbardziej warto.

Menopauza – jaka aktywność fizyczna dla 40+?

W związku z tym, że zdolności motoryczne w dojrzałym wieku są znacznie ograniczone, aktywność fizyczna podczas menopauzy może być specyficzna.

Świetnym, cieszącym się popularnością wśród kobiet sportem jest nordic walking. Na ulicach polskich miast widać coraz większą frekwencję Pań z kijkami. Ta forma aktywności polega na dosyć intensywnym spacerze, ze specjalnymi kijkami.

Alternatywą dla kobiet w nieco lepszej kondycji jest jazda na rowerze, bieganie oraz pływanie – czyli ćwiczenia o charakterze aerobicznym.

Leave us a Message